Van Huishouden tot Vermaak: Genderdynamiek in het Design Museum
Naast de ‘Dance’ expositie, is er momenteel ook een tentoonstelling over de apparaten van mannen en vrouwen uit de jaren '60 en '70 te zien in het Design museum. Onze Stadsreporters Julie (27) en Imke (25) gingen een kijkje nemen bij deze expositie. De tentoonstelling ‘Mannen, vrouwen en hun apparaten’ is te zien tot en met 23 juni 2024.
Na de overrompeling en waardering van de Dance expositie, lopen we een verdieping omhoog waar de expositie “Mannen, vrouwen en hun apparaten” is uitgestald. De maatschappelijke veranderingen in onze thuissituatie staan centraal in deze tentoonstelling. Technische innovaties maakten het leven in de jaren ‘60 een stuk lichter voor de vrouwen en de nieuwe apparaten vermaakten en informeerden de mannen.
Zodra we naar binnen lopen is meteen een duidelijke scheiding zichtbaar. Er staat een grote stellingkast in het midden en kleinere tafels daar omheen. De stellingkast is gevuld met producten die werden gebruikt door vrouwen uit de jaren ‘60 tot de jaren ‘70. Deze waren vooral bedoeld voor in de keuken en het huishouden, wat wij erg stereotyperend vinden voor die tijd. De producten die rondom de kast te zien waren, de ‘mannelijke’ apparaten, waren vooral gericht op vermaak en ontspanning. Er staan onder andere radio’s en TV’s. De apparaten hadden dus vrij weinig met het huishouden te maken. Hieruit is duidelijk op te maken dat in de jaren ‘60 de mannen de kostwinners waren en vrouwen voor de kinderen en het huishouden moesten zorgen. Het is interessant en ook enigszins confronterend om dit verschil zo duidelijk te zien.
De expositie deed ons ook nadenken over de verhoudingen tussen mannen en vrouwen in deze tijd. Ondanks dat er ontzettend veel vooruitgang is als je het vergelijkt met de jaren ‘60, zijn de tentoongestelde producten nog steeds een groot onderdeel van onze maatschappij. De schoonheidsidealen zijn niet bijster veel veranderd. Ontharingsproducten, föhns en krultangen zijn nog steeds de normaalste zaak van de wereld en worden voornamelijk geadverteerd aan vrouwen. Marketing voor games en gadgets zijn nog vaak gericht op mannen.
Ondanks dat er zeker vernieuwing in de tentoongestelde producten zit, herkennen we ook nog ontzettend veel producten die in de basis niet veel zijn veranderd. Het design en de kleuren van de producten zijn wat gemoderniseerd, maar de producten zelf zijn niet meer weg te denken uit onze huidige maatschappij. De marketingstrategie achter de producten is ook hetzelfde gebleven. Het Design Museum laat de maatschappelijke verhoudingen tussen man en vrouw duidelijk zien in deze expositie. De manier van tentoonstellen benadrukt deze verschillen op een goede manier en geeft ons stof tot nadenken, vooral als vrouw.
Design Museum Den Bosch
Meer weten over het Design Museum of tickets kopen voor de tentoonstelling?