House of Wonders
Zaterdag 20 april organiseert House of Wonders een evenement bij Clubkade, the Housetour. Om een beter inzicht te krijgen in wat House of Wonders precies inhoudt en wie de mensen achter deze geweldige organisatie zijn, heb ik (Julie) gesproken met een van de organisatoren, Douwe. We komen samen voor een kopje thee bij mij thuis, waar Douwe ook even gewoond heeft.
House of Wonders is een evenementenorganisatie en een concept, met allemaal verschillende kamers binnen high energy music. De kamers die ze al hebben opgezet zijn The Cellar en The Garage, deze kamers zijn onderdeel van ‘het huis’. Daar zijn al meerdere indoor events van geweest en het ultieme doel is om straks een outdoor event neer te zetten waarbij je die verschillende kamers kunt gaan ontdekken, en dus ook verschillende muziekgenres. Momenteel zijn ze bezig met de clubtour, the Housetour, waarin ze de bezoekers meenemen door alle muziekgenres. Daarnaast hebben ze ook nog hun eigen platenlabel en agency, HOW Records. Daar zorgen ze dat de boekingen en de financiële kant geregeld is voor de artiesten.
Het team bestaat uit Sam Driessen, projectmanager, die vooral stakeholdercontact doet, afspraken maakt met allerlei soorten partners en de overall planning beheert. Douwe Peters doet de projectcoördinatie. Hij maakt het draaiboek, maakt de taakverdeling en beheert de begroting. Stijn van den Broek is programmeur en maakt voor alle evenementen de line-up. Jip Cornelissen doet de marketing. Zij beheert de socials, bedenkt de strategie daarvoor en gaat over de campagnes. Sterre Keser is verantwoordelijk voor het creatieve stuk. Alles wat je ziet tijdens een evenement, komt uit het creatieve brein van Sterre. En als laatste, Nard van Empel, hij doet de productie. Hij zorgt ervoor dat alle spullen op de goede locatie zijn. En hij doet ook letterlijk productie, als in het produceren van nummers en het uitbrengen van nummers.
Interview met Douwe
Q. Hoe is House of Wonders ontstaan?
A. ‘Wij zijn een vriendengroep die elkaar al zo’n 16 jaar kennen. En tijdens corona 2021 ging Paaspop voor het tweede jaar op rij niet door. En toen had je de regelgeving dat je wel iets mocht organiseren voor 750 man. Dus toen kwamen Stijn en Sam met het idee om een eigen festival te organiseren. Dat noemden we Gekkenwerk en de eerste editie was een feestje in de achtertuin met 50 à 60 man. Daar kregen we veel positieve reacties op, dus we wilden het serieuzer aanpakken. Toen zijn we het jaar daarop naar een weiland gegaan en kwamen er rond de 500 man. We wilden ook iets anders dan alleen maar zuipen, dus we zijn ons concept verder gaan uitbouwen. De productie werd toen ook groter, dus 750 man, twee stages, meerdere muziekgenres. Dat was de tweede outdoor. En nu zijn we hier en zijn we bezig met een heel jaar hostings op andere festivals en losse evenementen binnen clubs.’
Q. Waar komt de naam House of Wonders vandaan?
A. ‘We hebben heel veel brainstormsessies gehad en wat we meenamen van Gekkenwerk was dat we ons wilden richten op House en Techno muziek. Dus toen kwamen we al snel met de naam ‘House of …’ en Sterre heeft uiteindelijk House of Wonders bedacht. Die naam komt dus voort uit onze passie voor Housemuziek. Naast de muziekstijl, slaat de naam ook op ons concept. We willen eigenlijk een thuis zijn voor iedereen. Bij ons hoef je niet per se thuis te zijn; als je bij ons bent, ben je welkom om jezelf te zijn en te genieten.’
Q. Hoe creëren jullie het thuis gevoel?
A. ‘Vandaag is diversiteit en inclusie natuurlijk enorm belangrijk, dat is iets waar we helemaal achter staan. We willen ook gewoon dat iedereen zich welkom voelt bij onze evenementen. Zowel artiesten als bezoekers. Daarnaast zorgt ons decor ook voor een huiselijke stijl. Heel veel komt uit de kringloop, wat ook nog eens ontzettend duurzaam is.’
Q. Welke uitdagingen zijn jullie tegengekomen tijdens het opzetten van House of Wonders?
A. ‘De gemeente zorgde altijd wel voor uitdagingen en dan niet zozeer de gemeente zelf, maar wel de vergunningen bijvoorbeeld. Om die vergunning te krijgen moet je een plan indienen van ongeveer 60 pagina's. Waarin alles moet staan, dus elke scenario uitwerken, dat is een flinke uitdaging. Het was in het begin ook lastig om in contact te komen met leveranciers, want die kennen je nog niet en je hebt nog geen naam opgebouwd. Financieel gezien is het een uitdaging, want je investeert en daardoor loop je natuurlijk een risico. Stel, het regent op zo'n dag waar alles samen moet komen. Dan heb je een probleem. Maar uiteindelijk motiveerde de positieve reacties van mensen en onze passie ons altijd om door te gaan.’
Q. Wat maakt de evenementen van House of Wonders uniek?
A. ‘De High Energy muziek, wij waren één van de eersten in Brabant met die muziek. Dus daar zijn we op in gaan spelen, omdat we daar dus een gat in de markt zagen. Daar zijn nog niet heel veel evenementen en organisatoren mee bezig. Daarnaast ook ons huiselijke gevoel en onze vriendschap. Dat horen we ook vaak terug van artiesten bij ons komen, dat wij als crew heel omarmend zijn. En dat je de vriendschap ook echt voelt door de hele organisatie heen.’
Q. Welke feestjes staan er nog op de planning?
A. ‘De eerstvolgende is natuurlijk the Housetour in Den Bosch. We hebben net de clubtour gedaan, waar we in Groningen en Nijmegen zijn geweest, en 20 april dus in Den Bosch. De eerstvolgende hosting is op het festival ‘7th Sunday’, waar we een area hebben voor 1250 man. We staan ook op Roadshow in Tilburg deze zomer. En verder de Solex race in ons eigen dorp, dat is superleuk, want daar is het natuurlijk allemaal begonnen.’
Q. Welke muziek/welk genre wordt er voornamelijk gedraaid?
A. ‘Wij noemen onszelf Home of High Energy Music met genres zoals UK Garage, Trance, Hard House, en een vleugje normale house. Dat zijn eigenlijk een beetje de muziekgenres waar we afwisseling in zoeken.’
Q. Wat is jullie doelgroep?
A. ‘Onze doelgroep is in principe van 18 tot 30, maar eigenlijk is iedereen welkom. We zien ook heel vaak mensen rond de 40/50 en dat vinden we alleen maar fantastisch. De muziek die wij draaien is ook tijdens hun vroege jaren ontstaan en zij herbeleven dat nu weer door middel van onze events. Dat vinden wij alleen maar mooi om te zien. Je ziet niet heel vaak denk ik zo'n mix van verschillende leeftijden in de club, dus dat vinden wij heel uniek.’
Q. Hoe is de samenwerking tussen jullie?
A. ‘Dat gaat eigenlijk wel heel soepel. We hebben sowieso elke week een vaste meeting, waarin we alles bespreken. Naarmate we groter worden, gaan we ook steeds gestructureerder te werk. We hebben ook bijna allemaal een opleiding gedaan gerelateerd aan evenementen, dat vult elkaar ook mooi aan, want iedereen heeft weer ergens anders verstand van.’
Q. Waar ben je het meest trots op tot nu toe?
A. ‘Ik was heel trots op Paaspop uiteraard, daar hadden we 4 dagen lang onze eigen stage op de ‘Join Us area’. We hebben eerder wel een hosting op Happy Feelings gehad, maar bij Paaspop hadden we nog meer inbreng qua aankleding. Dat was zo grappig toen we op Paaspop stonden was het cirkeltje ook rond. Daardoor is het natuurlijk een aantal jaar geleden allemaal ontstaan. Verder was onze tweede outdoor festival ook wel echt iets om heel trots op te zijn. We waren toen rond de 20 jaar met z'n allen. Om dan gewoon eigenlijk een compleet eigen productie te draaien, waar je alles zelf doet, is best wel knap. We krijgen ook veel complimenten over ons concept, daar blijf ik altijd trots op. Omdat je daar altijd op door kunt bouwen.’
Q. Wat zijn de plannen voor de toekomst? Willen jullie nog graag uitbreiden?
A. ‘We zijn nu heel druk mee bezig met het platenlabel. Om HOW Records nog beter neer te zetten en in te richten. Er komen ook steeds meer artiesten bij, dus dat loopt al goed. Uiteindelijk willen we niet per se groeien in het aantal evenementen dat we doen, maar groeien in bezoekerscapaciteit. We willen niet naar de massa toe, omdat we juist het huiselijke gevoel willen bewaren. En ervan overtuigd zijn dat dat alleen op intieme locaties kan met niet te veel mensen. En waar we naartoe willen groeien is ons eigen festival weer oppakken waar onze bezoekers alle kamers binnen ons huis kunnen ontdekken en beleven.’
Wil je nog meer weten over House of Wonders?
Ga naar hun website https://houseofwondersevents.nl/